17 juni 2011

Åtta dagars diet är nu avklarad

Efter åtta dagars diet så har jag nu en helt normal ätardag. Det har varit tufft men samtidigt också en nyttig resa. Inte minst så har jag fått ett kvitto på att jag kan motivera mig själv till att fullfölja det jag föresatt mig enligt den ursprungliga planen.

Det är inte helt lätt att under större delen av den vakna tiden gå omkring och känna sig hungrig. Att dessutom sitta vid matbordet och titta på när andra äter mat som man själv tycker mycket om är mentalt påfrestande. Något som förvånar mig är att jag som i vanliga fall blir irriterad när blodsockret sjunker, nästan varit på bättre humör än vanligt. Min slutsats är att det måste vara att blodsockret legat på en jämn nivå även om det varit en nivå som är lägre än vad det ska. Inga direkta toppar eller dalar.

Igår, den åttonde dagen på 1000 kcal (mestadels i form av protein) hade jag hela dagen en liten jävel som satt på axeln och sa: -Nu är det ju ändå sista dagen så då kan du ta en macka! Ät en pannkaka, de ser ju så goda ut och den ligger ju framför dig. En liten bit godis har ju ingen betydelse i det stora hela! Hela dagen bråkade jag med den lilla jäveln... Men jag gav mig fan på att han inte skulle få förstöra den målbild som jag hela tiden sett framför mig och som innebär att jag sett mig själv sitta i soffan på fredag morgon tillsammans med Anki. Slötitta på Tv4 Nyhetsmorgon njuta av en bagel från konditori Haga. Jag vann den kampen!!! Det blev som jag föreställt mig och det kändes helt fantastiskt. En bonus är att jag åtminstone för ett tag framöver kommer att uppskatta mat och att inte behöva gå hungrig på ett sätt som jag tidigare inte gjort.

Nu ska jag ut på stan med Anki och Nellie och äta lunch. Kanske en sallad på mitt favorithak BarMezzo. Jag är inte ens hungrig men gud vad jag ska njuta av måltiden.

På lördag börjar en ny fas i dieten men den kommer inte innebära hunger. Denna fas innebär att jag äter så att det blir minus på kalorisidan och att jag håller samma eller högre träningsintensitet som vanligt. Det kommer antagligen att kännas hur enkelt som helst.

Åtta dagars diet har inneburit ett tapp på 4-5 kilo i vikt där det mesta av viktnedgången är fett som försvunnit från kroppen. Nu gäller det att se till så att det inte återvänder och tar med sig nya kompisar och ja, det finns fortfarande att ta av...


Inga kommentarer: