14 juni 2011

Sjätte dagen av diet

Då var snart den sjätte dagen av diet avklarad. Jag skulle ljuga om jag påstod att det blir lättare för varje dag. För det är det inte. Men det går ändå ganska hyfsat. Skillnaden är att jag nu bara har två dagar kvar av mina beräknade åtta. På fredag ska jag äta en normal frukost, lunch och middag. Det ska bli ljuvligt.

Många frågar vad meningen är med denna späkning vilket naturligtvis är en berättigad fråga. 2005 satte jag upp målet att jag ska vara mer vältränad än någonsin när jag fyller femtio. I januari samma år flyttade vi in till centrala Halmstad och jag löste då medlemskap på Nautilus (numera Actic).

För två år sedan lade jag om mina kostvanor och åt så gott som alltid en strikt frukost bestående av specialgröt, ett kokt ägg, ett halvt glas färskpressad apelsinjuice och en shot Mivitotal Flex, som är en multivitamin. När det gäller lunch och middag har jag försökt att börja äta innan man blir hungrig och jag har lärt mig att sluta äta INNAN jag känner mättnad. Just att äta för fort och för mycket är nog , undantaget att äta helt fel mat, den kanske största boven i dramat vad gäller onödig viktökning.

När det gäller maten jag vanligtvis äter så kan man säga att den är allsidig. Jag älskar husmanskost. Men även thai och har på senare tid blivit ett stort fan av sushi. Eftersom jag tränar fyra-sex pass i veckan så gör jag av med en hel del energi. Trots det så är det oerhört svårt att bli av med det fett som hos oss män gärna sätter sig kring magen. Enda sättet att få bort detta fett är att deffa, dvs gå på någon form av strikt diet, samtidigt som man bibehåller den träningsintensitet man vanligtvis har. Man kan med fördel lägga till en timmes powerwalk en till två gånger per dag.

Jag har aldrig provat detta tidigare och just nyfikenheten var en bidragande orsak till att jag nu testar. Om ni undrar vad jag får ut av detta ska jag kort lista tre saker som jag har eller hoppas få ut av min diet.

1. Mindre kroppsfett.
2. Jag kommer hädanefter på ett helt annat sätt uppskatta god mat och att få äta mig mätt.
3. Det är ett utmärkt sätt att träna sin motivation och vilja. Det är mentalt jobbigt att gå hungrig.

Naturligtvis kan man ju inte börja vråläta efter en sådan här kur utan denna deff får mer anses som en kickstart. Fortättningsvis kommer jag att tänka ännu mer på vad jag äter och dra ner på kaloriintaget för att bibehålla eventuellt uppnått resultat. Vi får se hur det går...

Inga kommentarer: