18 juni 2011

Gatuartister

Jag tycker att det är avkopplande att ta en runda på stan. Flanera runt lite. Morsa på och prata med folk jag känner. Kolla in vad som finns i stans butiker inte minst i de klädbutiker som jag gillar. Här hemma i Halmstad har vi under hösten och vintern haft problem med tiggare. Inte vilka tiggare som helst utan en organiserad liga med manliga tiggare som enligt media i princip varit livegna. Detta var inget som direkt lyfte gatubilden. Tvärtom så blev många illa berördakigt att se speciellt för att man inte vet vad man ska göra för att hjälpa dem. Efter att lokalpressen uppmärksammat detta samtidigt som polisen punktmarkerade dem så drog dem vidare till andra orter i Sverige eller något annat europeiskt land. Med detta så var ju deras situation inte löst men lokalt var problemet bortsopat och därmed kunde polisen fokusera på annat. Case closed!


Något som jag däremot uppskattar i gatubilden är gatuartisten. Tyvärr ser vi inte så många i Halmstad. I många år hade vi en amerikan som kom hit varje sommar och spelade fiol på storgatan. Det roliga var att han INTE kunde spela fiol. Men jag får nog ge han lite cred för en viss utveckling genomgick han trots allt. Första åren lät det väldigt illa. På slutet lät det bara illa.

I övrigt är det bara ett gäng sydamerikanska indianer som brukar spela sin folkmusik. De är föralldel duktiga men man ser liknande grupper på väldigt många ställen runt om i vårt land.Det man vill se är ju gatuartister som förvånar en. Genom att de gör oväntade saker eller för att de är duktiga på det som de gör. När jag hälsade på min dotter och hennes familj i Kristianstad förra helgen träffade jag på en gatuartist som tog mig med storm. Han var väldigt begåvad och kombinerade flera saker som tillsammans blir ett.
lysande koncept. Musikalisk talang. Låtar som folk känner igen. Samt ett uppseendeväckande framförande. Det var väldigt länge sen jag såg en gammal hederlig enmansorkester.

Så låt mig här för er presentera enmansorkestern Anders Flanders. Har vi tur så lyckades jag övertala honom att besöka Halmstad när Tall Ship Race går av stapeln i början av augusti.

Tyvärr funkar det inte att lägga upp videon i bloggen så ni får klicka på länken här istället: Anders Flanders - Enmansorkestern

Inga kommentarer: