19 januari 2011

En hyllning till att-göra listan


Vad skulle jag gjort utan min att-göra lista? Jag använder listan såväl i jobbet som privat. Det får mig att komma ihåg vad som ska göras och jag kan prioritera utifrån den. Men det allra bästa är tillfredsställelsen att få stryka det som är utfört. Att få slänga en blick på den och konstatera att nu är det KLART! FÄRDIGT! TACK FÖR KAFFET! Mission completed eller vad ni vill.


Jag jobbar med ett vanligt vitt A-4 men man kan ju använda mer avancerade listor om man så önskar. Listor med datum, prioriteringsordning och annat. Själv är jag mer lagd åt det minimalistiska hållet. Ett krux är att jag har svårt att slänga gamla listor. Det känns som att jag då också slänger det jag gjort.


Måste förresten nämna att jag påbörjat en word-kurs på nätet via Folkuniversitetet. Känns skitbra att slippa kurstider att passa och istället lära när man har tid och lust. Jag är en hyfsat van användare av word då jag jobbat i programmet sen mitten av 90-talet då jag gick en utbildning i marknadsföring, bokföring och det som var föregångaren till det som senare blev datakörkortet.


Redan efter första lektionerna som är basic har jag lärt mig flera saker som underlättar och framförallt effektiviserar arbetet. Saker som jag inte hade en aning om. Kolla in det här smakprovet (klicka här) så får ni en inblick i kursens upplägg och layout. Jag återkommer med ett nytt inlägg i detta ämne med en mer utförlig recension när jag kommit längre in i utbildningen.

Inga kommentarer: