10 januari 2011

Omvänd photoshop


Har Körkortsportalen och polismyndigheten något slags omvänd photoshop som förvandlar bilder på laglydiga och skötsamma medborgare till förhärdade yrkeskriminella? Det är frågan som jag ställer mig efter att ha hämtat ut mitt nya körkort.

Då ska ni veta att jag ansträngde mig för att det skulle bli ett hyfsat bra kort efter de regler som gäller. Inte visa ena örat som man för ett par år sen skulle göra på sitt pass. Inte skratta eller le utan se neutral ut och naturligtvis inte blunda. Dessutom få med hela huvudet på en yta mindre än 35x45 millimeter.

Med modern teknik så har man ju dessutom möjlighet att välja bild innan den kopieras på fotopapper. Efter mina ansträngningar kom det ut ett färgfoto där jag såg såväl laglydig som hederlig ut. Något som jag bäde känner mig och anser mig vara.

När jag ikväll hämtade ut mitt nya körkort så sa kassörskan glatt att innan vi makulerar ditt gamla körkort så är det bäst att vi kikar efter i kuvertet så att det verkligen är du som ligger där. Jag får inte plats i det lilla kuvertet, tänkte jag, men sa inget för med makuleringstången i handen vet man inte vad hon efter en lång och slitsam arbetsdag kan få för sig. Efter att hon, med en precision som man bara kan uppnå efter ett mångårigt kuvertsprättande, sprättat kuvertet, fipplat upp körkortet, tagit sig en titt på fotot och därefter började flacka med blicken och snegla på larmknappen förstod jag vad som väntade.

Det visade sig att mitt körkort mycket riktigt var kört i Körkortsportalens omvända photoshop. För att ytterligare ge en känsla av att vi här har att göra med en gangster så har de omvandlat den fina färgbilden med mjuka färger till ett iskallt svartvitt foto som skriker Baader-Meinhof och 70-tal. Det enda som saknas är att jag håller i en svart griffeltavla med mitt personnummer skrivit med vit krita.

Visserligen har jag bytt efternamn och visst tyckte min dotter att mitt namn låter lite cosa nostra. Men vafan inte behöver man väl få myndigheterna emot sig för det. Detta är än så länge en hypotes men jag ska kommande vecka beställa ett nytt pass. Sker samma förvandling med det fotot är det inte längre en oskyldig hypotes utan ren och skär fakta.

I så fall är det lika bra att jag löper linan ut och på pin kiv börjar tjyvåka tunnelbana, ljuga i min självdeklaration samt ta två bananer ur fruktfatet på jobbets eftermiddagsfika... För då ska det minsann inte mesas längre!!!

Inga kommentarer: