21 januari 2011

Mat, motion och vitaminer

Jag tränar 6-8 pass i veckan. Som det ser ut nu så blir det 2 pass thaiboxning, 2 pass powerspinnning, 1 pass core (mage bålstabilitet), 2 pass spinnning och ett pass functional toning.
Alla veckor ser inte likadana ut då jag jobbar en del kvällar och helger. Men på mitt gym Actic simhallsbadet i Halmstad finns det möjlighet att vissa dagar köra ett lunchpass spinning. Suveränt om man ska jobba på kvällen.

Ett problem är att jag äter färre kalorier än vad min kropp behöver för att kunna tillgodogöra sig träningen. Jag äter en bra frukost, lunch och middag eller annan form av kvällsmat. Det som är mitt problem är att äta de två mellanmål som man skulle behöva. Trots att jag bara äter mig lagom mätt vid de tre huvudmålen så har jag ändå väldigt svårt att bli hungrig och känna sug efter mat sådär mittemellan huvudmålen. Jag har försökt med att lära eller tvinga mig att äta mellanmål men det går bara inte. Jo, om det är fråga om kaffe och ett wienerbröd eller en semla skulle det nog slinka ner utan problem. Men det är inte vad jag vill äta och jag tror inte att det skulle påverka tränandet i positiv bemärkelse.

Enligt min kostrådgivare (P-O) så skulle det göra mycket om jag kunde klämma i mig en portion proteinpulver som mellanmål. Jag har nu testat det en tid och det funkar alldeles utmärkt. Jag var inte särskilt optimistisk till att prova igen eftersom jag i början av 90-talet testade proteinpulver som rent ut sagt smakade för jävligt. Riktigt äckligt och svårblandat var det. Även om man pimpade upp smaken genom att blanda pulvret med mjölk så var det näst intill olidligt att få i sig det utan att det ville komma upp igen.

Jag blev för ett tag sen rekommenderad att testa Fightlines Protein 100 som också finns i enportions flaskor. Kan vara värt att köpa en eller två sådana enportionare bara för att få den extremt smidiga lilla plastflaskan. Lätt att ha med sig och kallt vatten att blanda med finns det ju oftast tillgång till oavsett var man är. Proteinpulvret består i princip av rent vassleprotein med bara några få procent kolhydrater och funkar alldeles utmärkt. Smaken är god, pulvret lättlösligt även blandat med vatten och det är framförallt drygt. En förpackning på 1,8 kg kostar 499:- (riktpris). Det blir 60 portioner/förpackning. Alltså för drygt 8:-/port får jag i mig det mellanmål som jag behöver men har svårt att äta. Snabbt smidigt och effektivt. Proteinpulvret kan köpas hos träningsproffsen i Halmstad eller på nätet via gymgrossisten.com som tar 449:- för en 1,8 kg burk. Gainomax som många tar innan eller efter träning innehåller till största delen kolhydrater som istället för att ge näring åt dina muskler istället toppar ditt blodsocker.

Det ifrågasätts ständigt huruvida man behöver tillskott av vitaminer, proteiner, aminosyror och annat. Det finns ju å ena sidan en industri bakom alla produkter vars övergripande syfte är att tjäna pengar. Å andra sidan forskare som säger än det ena och än det andra. Hur vet man att dessa är helt oberoende? Vem finansierar forskningen och hur opartiska är de? Har de eget intresse i de rön de presenterar?

När det gäller kost så är det tydligt att forskning sällan håller över tid. En del rön säger att man ska kolhydratladda inför tävlingar. Andra att man ska ladda med fett och proteiner (långdistanslöpare). Bantar gör man numera med ett antal olika metoder t.ex. GI; LCHF och Isodieten. Min åsikt är att såvida man inte har någon bakomliggande sjukdom så är det bara en sak som gäller. Att äta mindre kalorier än man gör av med eller för att göra det lite mer positivt. Göra av med mer kalorier än man stoppar i sig.

Hur då? Jo, genom att äta en allsidig och varierad kost. Undvika halvfabrikat och processad mat så mycket man kan. Inte vara rädd för att äta fett och därför upphöra med alla lightprodukter vilket innebär Bregott istället för Lätt&Lagom, 2% yoghurt istället för 0,5% osv. En grundregel är att sluta äta innan man är mätt för mättnaden kommer med fördröjning. Att börja vardagsmotionera i det lilla och känna sig nöjd och stolt med det och öka på efter hand. En annan viktig sak är att man ibland ska unna sig att äta sig det man är sugen på även om det är en flottig pizza med bearnaisesås en kebabrulle eller något annat man tycker om. Men man behöver ju inte njuta av sådana utsvävningar varje dag utan kanske hålla det till fredagsmyset.

Hur ska man då göra med alla kosttillskott och annat som finns? Jo, man kan se över vad man äter och hur mycket man får i sig i form av kalorier, vitaminer och mineraler. För en normalt aktiv människa räcker det oftast med varierad och allsidig kost för att man ska få i sig det kroppen kräver för att må bra.

Tränar man mycket och behöver mer kalorier än vad man får i sig genom det man äter eller eller behöver extra tillskott av proteiner för att kroppen ska kunna bygga muskler, ja då lägger man till det som behövs. Är man tveksam så är ett bra tips att anlita en kostrådgivare. Det finns många bra sådana att tillgå och många gym har personal med den utbildningen som kan hjälpa till med tips om kostupplägg och träning. Det viktigaste är att man känner sig motiverad och gör förändringarna för att man själv vill. Inte för att omgivningen eller någon annan tycker att man ska eller bör göra det.

3 kommentarer:

Charlotte Ahlberg sa...

Du är så klok!
Du ger mig så mycket inspiration att ta tag i min träning igen efter Thailands semestern med alldelas för mycket av det goda. Det är precis som du skriver inte så svårt det här med träning och mat.
Efter lite jobb nu på morgonen ska jag ge mig iväg ut på en löparrunda el så blir det löpbandet på Sats om gatorna är för sliriga!
Om du tröttnar på ditt arbete tycker jag att du ska sadla om till PT, tror du har mycket att ge människor på det området också!

Pierre sa...

Vilken smak är godast? :-)

Johnny Mostacero sa...

Tack Charlotte! Vissa saker mår man kanske bäst av att ha som en hobby. Mitt skrivande och min träning är det nog så med. Fast jag har genom ären lärt mig att aldrig säga aldrig...

Är du bara motiverad och sätter upp rimliga delmål på vägen så kommer du med stor sannolikhet att lyckas med din träning.

En viktig sak är ju att ibland vila och koppla av. Mitt stora problem förutom att jag har svårt att äta mellanmål är att jag nästan alltid sover för lite. Måste skriva ner mina mål även på den fronten och en gång för alla ta tag i det. Några veckors semester i Thailand hade väl varit en bra början.

Pierre: Jag har bara testat en smak och det är jordgubb/hallon och den smaken är riktigt god. Jesper som jobbar som säljare på Fightline har kört 10 pure shake/dag under en månadslång diet. Alla typ 300 proteindrinkar med samma smak banan/choklad. Antingen är han helt gone eller så är den smaken outstanding. Jag tror dock att du kan välja vilken som av smakerna och du blir nöjd.